8.1 CIRI-CIRI PENGURUSAN MAKLUMAT
Sistem pengurusan Pengajaran (SPP) merupakan satu sistem yang boleh mengurus aktiviti dan bahan pengajaran yang diperlukan. Secara khususnya, SPP merupakan perisian yang menyediakan kemudahan infrastruktur untuk merancang, menghantar dan menguruskan program e-Pembelajaran. SPP digunakan untuk menyampai, menjejak dan mengurus latihan.
Mengikut American Society for Training & Development (ASTD, 2002), perisian SPP perlu mempunyai ciri-ciri berikut:
a. Sistem yang boleh menyokong pelbagai prinsip pembelajaran
b. Sistem yang dapat diintegrasikan dengan Sistem Maklumat Sumber Manusia
c. Sistem yang berperanan mentadbir aktiviti pengajaran
Sehubungan itu, ciri-ciri utama dalam SPP ialah seperti berikut:
• Maklumat mata pelajaran
• Nota kuliah dan pautan kepada berbagai sumber maklumat
• Kemudahan komunikasi
• Kemudahan penilaian
8.2 KEGUNAAN SISTEM PENGURUSAN MAKLUMAT
- SPP digunakan untuk merancang e-Bahan, mencari maklumat dengan pantas, mengesan pencapaian pelajar dan mengesan status penggunaan pengguna.
- SPP harus dapat melakukan perkara – perkara berikut, antaranya adalah :
- Memusatkan strategi pembelajaran dan pengajaran.
- Menggunakan perkhidmatan diri dan perkhidmatan sendiri berpandu.
- Memasang dan menyampaikan inti pembelajaran dengan cepat dan tepat.
- Menggabungkan kaedah latihan pada platform yang berasaskan web yang berskala.
- Mudah alih sokongan dan standard.
- Menyesuaikan kandungan dan membolehkan penggunaan semula pengetahuan.
- Meningkatkan muka-muka kelas yang berjadual.
- Meningkatkan kelas pendidikan jarak jauh yang diajar melalui media lain dan menawarkan kelas hibran.
- Menyelia kerja-kerja pelatih dan pelajar dalam bidang atau untuk memberi nasihat akademik.
- Pembelajaran boleh dilakukan dimana sahaja dan pada bila –bila masa.
- SPP melibatkan kos secara efektif.
- Pembelajaran secara efektif melalui talian ini membolehkan pelajar meneroka maklumat baru menerusi perpustakaan secara digital atau laman web.
8.3 KEPENTINGAN SISTEM PENGURUSAN
- Antara kepentingan LMS adalah pembelajaran boleh dilakukan di mana sahaja dan pada bila-bila masa.Hal ini membolehkan pelajar menguruskan sendiri masanya dengan lebih efektif.
- LMS melibatkan penggunaan kos secara efektif.
- Pembelajaran secara efektif melalui talian ini membolehkan pelajar meneroka maklumat baru menerusi perpustakaan secara digital atau laman web.
- Melalui penggunaan LMS,pelajar juga berpeluang untuk berbincang dengan pakar dari universiti melalui emel atau blackboard.
- Selain itu,LMS dapat memberikan pelbagai kemudahan samaada untuk pelajar,pengurus kursus,tutor,pengurus pusat pembelajaran.
·
- Kelebihan LMS kepada pelajar adalah,dapat merancang pembelajaran,dapat berkomunikasi dengan pensyarah dan rakan sekelas secara maya dan memboleh pelbagai maklumat didapati.
- Kelebihan LMS kepada pengurus pusat pembelajaran pula adalah,untuk menguasai penggunaan suatu perisian kursus dan dan dapat menyalur bahan dari pelbagai sumber.
- Kelebihan LMS kepada pengurus kursus adalah,dapat mendaftarkan pelajar mengikut kursus serta dapat menjalankan program kepada pelajar.
salam.. saya rasa sistem pengurusan pembelajaran (spp) lebih tepat instead of sistem pengurusan maklumat.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete